Sidst opdateret

Det kan ikke siges for ofte, husk nu de vinterdæk! De kan altså redde liv, hvis du bliver overrasket af sne og slud eller nattefrost. Det kan godt være, at du tænker, at det går nok. Men hvis du kommer ud for en situation, hvor du har brug for at kunne bremse godt på en kold vintervej, vil du virkelig fortryde, at du ikke fik sat de vinterdæk på. Her kan du læse, hvorfor det egentlig betyder så meget, om du har den ene eller den slags dæk på om vinteren.

Skift inden der kommer sne

Det er let at glemme vinterdækkene, når der ikke er faldet noget sne. Men det er ikke sneen, der skal være parameteret. For når sneen er faldet og du skøjter rundt ude på landevejen, så er det faktisk for sent. Du skal få sat vinterdæk på, inden der kommer frost og sne. En god tommelfingerregel er at skifte til vinterdæk, når temperaturen når 7 grader om dagen. Så kan det hurtigt blive under nul grader og frost – ikke mindst om natten.

Vinterdæk bremser betydeligt bedre i kulden

Selvom vinteren ikke byder på sne, er det vigtigt at skifte til vinterdæk. På en graf fra Rådet for større dæksikkerhed , kan man tydeligt se, at så snart temperaturen er under 5 grader, så er det ikke godt at køre med sommerdæk.

Hvis der er:

  • Sne og minus tre grader bremser en bil med vinterdæk 75 procent bedre end en bil med sommerdæk
  • Fugtigt og saltet og minus tre grader bremser en bil med vinterdæk 17 procent bedre end en bil med sommerdæk
  • Fugtigt og nul grader bremser en bil med vinterdæk 6 procent bedre end en bil med sommerdæk

Først når vi når de 5 grader bremser sommerdækkene bedre end vinterdækkene.

Hvorfor er vinterdæk bedre når det er koldt?

Grunden til at vinterdæk er så meget bedre i kulde er, at vinterdækkenes ydeevne stiger, når vejbanen er kold. Sommerdæk har det omvendt, deres ydeevne stiger, når vejbanen er varm. Det er i dækkenes gummi forklaringen skal findes. Det gummi, som er i vinterdækkene, er af en blødere type end den gummi, der er i sommerdækkene. Vinterdækkenes gummi bliver derfor ikke hårdt, når temperaturen falder. Gummiet bevarer sin fleksibilitet i kulden og dermed det gode vejgreb. Et sommerdæk, som er af en hårdere gummitype, bliver hårdt i kulden og glider dermed hen over vejbanen uden at få så godt fat. Det betyder så også, at det er tilsvarende vigtigt at køre med sommerdæk om sommeren. Vinterdækkenes blødere gummi bliver simpelthen for blødt i varmen.

Tjek dit dækmønster

Det er naturligvis også vigtigt, at du tjekker dine vinterdæk, inden du monterer dem på din bil. Vinterdæk er ikke meget bevendt, hvis der ikke er noget dækmønster tilbage. Så skøjter du også hen over kørebanen og har en alt for lang bremselængde. Lovmæssigt skal der bare være 1,6 mm, men det er der mange eksperter, der mener er alt for lidt. De anbefaler at dækmønsteret ikke kommer under 3 mm. Det er også det lovgivningen siger i både Norge og Sverige.

Det er samme pris

En ting, du skal huske på, er, at det ikke sparer dig for penge kun at køre på for eksempel sommerdæk. Du slider bare det ene sæt dæk op dobbelt så hurtigt som, hvis du skiftede dem ud med vinterdæk. De dæk, der ligger i garagen eller udhuset og venter på deres sæson, bliver jo ikke slidt af at ligge der. Så tænk først og fremmest på sikkerheden for både dig selv og dem, du møder i trafikken. Sikkerhed kan slet ikke gøres op i penge.